??? ???? کمپين يک روز بدون گناه

می نویسم تا بماند فعلا

سلام

اسلام مردم را به‌گونه‌ ای تربیت می‏ کند که همیشه به فکر دیگران باشند؛ حتی در نماز که فرد در حال برقراری رابطه با معبود خویش است، مسلمانان باید از ضمیر جمع استفاده کنند نه مفرد. نظارت اجتماعی هم فقط به امور مادی محدود نمی ‏شود، بلکه مسلمانان باید به امر معنوی نیز توجه داشته باشند. اگر کسی کاری انجام می‏ دهد که سبب فساد معنوی جامعه می‏ شود، باید وی را از آن کار نهی کرد. بلکه در امور معنوی نهی از منکر لزوم بیشتری دارد؛ زیرا آنچه به روح انسان و امور معنوی او باز می‏ گردد، مهم‏تر از مادیات و اموری است که به جسم و دنیای او مربوط می‏ شود. مادیات، فانی و تمام‏ شدنی، اما امور معنوی، باقی و پایدارند؛ همان‏گونه که صحیح نیست در مقابل کسی که می‏ خواهد خود را درون چاهی بیندازد، بی‏ اعتنا بود، یا کسی که می‏ خواهد خود را از بالای پلْ درون رودخانه اندازد تا غرق شود، یا در آتش بیندازد و خود را بسوزاند؛ زیرا وجدان انسان برنمی‌ تابد که بگذارد شخصی، فقط به این دلیل که خودش خواسته است، برضد خود هر کاری بکند:

چو می‌بینی که نابینا و چاه است*****اگر خامـوش بنشینی گناه است

درحالی‌که نهی دیگران، از امور دنیایی و مادی، که ضرر و درد آنها موقتی و تمام‏ شدنی است، ضرورت دارد، درباره گناه، که سبب عذاب ابدی می‏ شود، به‌ طریق‌ اولی لازم است. خداوند متعالی در قرآن می ‏فرماید: إِنَّ الَّذِینَ کفَرُواْ بِآیَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِیهِمْ نَارًا کلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَیْرَهَا لِیَذُوقُواْ الْعَذَابَ إِنَّ اللّهَ کانَ عَزِیزًا حَکیماً؛(آیه 56 سوره نسا) «کسانی که به آیات ما کافر شدند به‌زودی آنها را در آتشی وارد می‌کنیم که هرگاه پوست تن آنها بریان شود و بسوزد، آن را با پوست‌های دیگری جایگزین سازیم تا عذاب الهی را بچشند». بنابر فرمایش خداوند متعال، این روند که کافران در جهنم می‏ سوزند و پوست آنها بر اثر سوختن خاکستر می‏ شود و دوباره بر بدن ایشان پوست جدیدی می‏ روید، تمام ‏شدنی نیست. اینان افرادی هستند که از فرمان خدایْ‌ تعالی سرپیچی کرده و مرتکب گناه شده‌ اند. وقتی کسی چنین گناهی مرتکب می ‏شود که سرانجام آن، صدها مرتبه بالاتر از این است که آن فرد خود را در آتش این دنیا بیندازد و بسوزاند، آیا با وجدان انسان سازگار است که دست این فرد را نگیرد و او را از گناه دور نسازد؟ از این‌ روی، امر به معروف و نهی از منکر در اسلام فقط به ضررهای مادی باز نمی‏ گردد، بلکه اسلام می‏ گوید جلو گناه را هم بگیرید؛ زیرا گناهکار به عذاب ابدی آخرت دچار می‏ شود.

برگرفته از کتاب بزرگترین فریضه

نظرات  (۸)

  • . خانم الف .
  • بله.. ممنونم مفید بود :)

    خداروشکر که مفید بودش :)
    به نظر من اگه از راه درست امر و نهی انجام بشه بهترین اعماله و بهترین نتایجو داره، اما اگه این کار روش اشتباهی داشته باشه بدتر باعث لجاجت و گمراهی بیشتر میشه!
    + امیدوارم تو پستای بعدیتون راه های درست امر و نهی رو هم بگین، چون من که خیلی تو این مساله مشکل دارم!

    صحبت میکنیم ان شاءالله در این زمینه هم
    ان شاءالله اول بتونیم خودمون رو درست کنیم و بعد دیگران رو امر به معروف و نهی از منکر

    ان شاءالله
    در این زمینه هم اگه مایل باشید صحبت میکنیم و اول اگه پایه باشید میریم سراغ درمان منکرات خودمون
    هوووم...ممنون
    منم نظرم دوخط اخر نظر گندومه...ان شاءالله

    چشم
    ان شاءالله به شرط حیات
    پایه ام

    :)

    خیلی هم عالی
    :)
    +کامنت گندم بانو :)

    چشم :)
    یه سوال! آیا نهی از منکر مربوط به کاریه که می بینیم داره یه شخصی انجام میده یا مربوط به سوابق فرد هم میشه! مثلا میدونیم فلان گناه رو در جوانی کرده (ینی خودش بهمون میگه) بعد ما هی باید بهش بگیم توبه کن؟ یا باید حمل بر این کنیم که ما که از جزئیات خبر نداریم و نبش قبر گذشته هم بی فایده ست و ان شالله که توبه کرده؟
    چقدر سخته دلسوز مردم بودن.. لعلک باخع نفسک..

    حکمش رو نمیدونم
    ولی نظر شخصیم اینه که به طرف وقتی از گناه گذشته اش میگه اینجوری بگیم که ایراد نداره یه گناهی کردی و پشیمونی و توبه کردی و خدا هم ان شاءالله توبه ات رو پذیرفته
    در اینجا یافرد اگه توبه نکرده باشه میره توبه میکنه یا میگه به شما توبه نکردم و شما هم میفرمایید دیر نشده همین الان توبه کن
    خب مشکل اینه که وقتی داره تعریف میکنه نمیگه من گناه کردم، همینطوری تعریف میکنه! بعد ما باید بگیم بابا این کارا که گناهه؟!
    یا بگیم لابد تووبه کرده و بهتره ما هم هی نبش قبر نکنیم و اصلا به ما چه! ؟

    نظرم اینه که بگیم درذ چنین مواقعی 
    بعد اینکه صحبتاش تموم شد بهش بگیم (خصوصی بهتره): حالا میدونی که کارت گناه بوده؟!
    توبه کردی ان شاءالله که؟
    با زبان نرم و دوستانه و بعضا اگه شرایط جور بود با شوخی شوخی این حرف جدی رو بزنید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.